terug
Onderstaand artikel is gepubliceerd in: De Gelderlander, 17-6-2002

door:
Jan Mars

Actie veel meer dan een druppel op de gloeiende plaat



WAGENINGEN - De zogenoemde lagelonenlanden produceren voor een habbekrats de kleding die hier in dure merkwinkels worden aangeschaft. Dat geldt ook voor sportkleding. De wereldkampioenschappen voetbal zijn voor Schone Kleren Kampagne de aanleiding daar met de actie 'Onrecht Scoort Slecht' speciaal aandacht voor te vragen.

Dit weekeinde trok de estafette van Schone Kleren Kampagne in 48 uur van Assen naar Tilburg. Zaterdagmiddag deed de estafette Wageningen aan. Een bus met een tentoonstelling en voorlichtingsmateriaal posteerde zich op de Markt. Net na half drie arriveerden de wielrenners: een ploeg uit Utrecht, die werd afgelost door een groepje uit Arnhem.

De estafettedeelnemers trekken veel belangstelling, vertelt Judith van der Voort. Ze is als stagiaire vanuit haar studie bedrijfskunde in Rotterdam betrokken bij de actie. Ze heeft ervoor gezorgd dat er voldoende ploegen voor de estafette zijn.

Mensen van onder meer politieke partijen en vakbonden doen mee. In Wageningen hebben ook Vluchteling Onder Dak en Food Not Bombs zich bij de actie aangesloten. Samen met de theetent van Sheherazade vormen ze een knus actiepleintje.

Sport en sportkleding is een onderwerp waar veel mensen belangstelling voor hebben, maar waar niet heel veel over bekend is, zegt Van der Vaart. Dat een paar sportschoenen van bijvoorbeeld Adidas honderd euro kosten, terwijl de Indonesische arbeiders die ze maken er veertig eurocent voor krijgen. In de bus vertellen grote foto's met tekst over de belabberde, vaak mensonterende omstandigheden waar de arbeiders in werken en leven, en hoe wankel hun rechtpositie is.

Schone Kleren Kampagne, die de actie organiseert samen met onder meer de Landelijke India Werkgroep, vraagt al elf jaar aandacht voor de wantoestanden in de kledingindustrie. De wereldkampioenschappen voetbal vormen de aanleiding voor Onrecht Scoort Slecht, legt persvoorlichter Esther de Haan uit. "De FIFA verdient enorme bedragen aan merchandising en kleding en ballen voor de wedstrijden, terwijl er voor die producten mensen uitgebuit worden. Wij vinden dat organisaties als de FIFA zich moeten uitspreken tegen dergelijke praktijken."

Twee jaar geleden organiseerde de Schone Kleren Kampagne een actie rond de ballen die bij de Europese kampioenschappen voetbal gebruikt werden, waarvan bekend was dat ze vooral met kinderarbeid vervaardigd waren. "Maar het gaat om veel meer dan alleen kinderarbeid", benadrukt De Haan. "Het is n pakket: werk en een normaal inkomen voor de ouders, zodat de kinderen niet heven te werken en naar school kunnen."

Zo'n actie lijkt misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar dat is zeker niet zo, vertelt De Haan. "Er zijn heel veel sporters die een verklaring ondertekenen dat ze er verandering in willen, verbetering van het lot van de arbeiders. En er zijn tegenwoordig heel veel bedrijven en gemeentes die een gedragscode hebben, waarin ze verklaren alleen dienstkleding te gebruiken die onder goede arbeidsomstandigheden is vervaardigd. Er verandert heus wel wat, de producenten zijn best voor rede vatbaar, als er maar genoeg mensen zijn die ze aanspreken."


terug LIW in de pers Schone Kleding HOME Landelijke India Werkgroep


Landelijke India Werkgroep - 14 augustus 2007