terug
Onderstaand artikel is gepubliceerd in: onzeWereld, juni 1995      

Eerste 'kindvriendelijke' tapijten in Duitsland

door:
Menno Bosma

De Duitse consument kan nog voor de zomer 'kindvriendelijke' tapijten uit India kopen. Ook in Nederland zijn de vooruitzichten op een keurmerk gunstig.

De verwachtingen van het nieuwe keurmerktapijt zijn hoog gespannen. Begin mei hadden dertig tapijtfabrikanten/importeurs in Duitsland het recht een Rugmark-logo met lachend tapijtje aan hun produkten te hechten. Verwacht wordt dat dit aantal binnen enkele maanden zal oplopen tot honderd. Volgens de Rugmark-organisatie zal nog dit jaar 15 tot 20 procent van de produktie in India 'kindvriendelijk' kunnen gebeuren. Grote Duitse warenhuizen en postorderbedrijven als Karstadt, Neckermann en Quelle hebben de eerste twintigduizend stuks laten overkomen.
Ook in Pakistan en Nepal zijn inmiddels keurmerkorganisaties in de maak. In Pakistan is de zaak in een stroomversnelling geraakt door de moord in april op de twaalfjarige Iqbal Masih, een voormalig 'tapijtslaafje' dat campagne voerde tegen de grote tapijtbazen. Naar schatting een miljoen kinderen verrichten in Zuid-Azië dwangarbeid.
Verschillende fabrikanten spelen al in op het verwachte succes van het tapijtkeunnerk door met nep-logo's te komen die eveneens een 'kindvriendelijke' produktie suggereren. Ook in Nederland zijn die gesignaleerd, onder andere bij de Kwantum-hallen.
Het Rugmark-label garandeert dat aan de fabricage geen kinderhanden te pas zijn gekomen en dat in de tapijt-ateliers het wettelijk minimumloon wordt betaald. Deelnemers verplichten zich om 1 procent van de waarde van de tapijten in een door Unicef beheerd fonds te storten. Met behulp van dit fonds wordt kinderen die in de tapijtindustrie hebben gewerkt een betere toekomst geboden.
In Nederland proberen de Landelijke India Werkgroep (LIW), de FNV, Novib en Unicef importeurs te bewegen aan het initiatief mee te doen. Volgens LIW-woordvoerder Gerard Oonk staan vooral V & D en De Bijenkorf er positief tegenover. Wel vrezen sommige importeurs verlies van exclusiviteit, omdat via het label hun leveranciers te traceren zouden zijn. Maar het gebruik van codes maakt dat in principe onmogelijk, stelt Oonk.
De Nederlandse initiatiefnemers hopen voor de zomer minimaal één importeur over de brug gekregen te hebben. 'De ervaring in Duitsland leert dat de anderen dan snel volgen,' zegt Gerard Oonk. Maar ook dan zal het nog zeker tot begin volgend jaar duren voordat 'kindvriendelijke' tapijten rechtstreeks in Nederland worden geïmporteerd. Met het ontwerp, de produktie en het (zee)transport is namelijk veel tijd gemoeid.



LIW IN 'T NIEUWS

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Kinderarbeid & Onderwijs

HOME Landelijke India Werkgroep

Landelijke India Werkgroep - 3 juli 2003