terug
Uit: India Nu 172 (mrt-apr 2008)







Dalits held Bhim Rao Ambedkar

Uit de underdogpositie via boeddhisme



De auteur van de Indiase grondwet Bhim Rao Ambedkar bekeerde zich tot het boeddhisme en is sindsdien de held van de kastelozen in India. Ondanks kritiek op de vorm van boeddhisme die hij voorstond, geldt Ambedkar nog steeds als Boddhisatva van de Dalits.


In tegenstelling tot andere vrijheidsstrijders was Bhim Rao Ambedkar zelf afkomstig uit de Dalit-gemeenschap, opgegroeid in een arm dorpje in Maharashtra in een gezin van veertien kinderen. Hij werd de auteur van de Indiase grondwet met - als een van de eerste Dalits - een diploma op zak van Columbia University en The London School of Economics, waarmee hij terug in eigen land als jurist en via het geschreven woord voor de politieke rechten en sociale vrijheid van India's onaanraakbaren streed. Ambedkar werd later in zijn leven geŽerd met de hoogste Indiase burgeronderscheiding, de Bharat Ratna.
Mannen, vrouwen en kinderen komen in grote aantallen uit Dadar station gestapt. Sommige dragen borden, anderen zwieren hun armen in de lucht en roepen 'Jai Bhim' (heil Ambedkar). De massa stroomt door naar Chaityabhoomi, de plaats waar Ambedkar gecremeerd werd. Sinds 51 jaar komen Dalits over heel India samen om hun groet te brengen aan hun held. Een opkomst van honderdduizenden volgens de Times of India.


  Ambedkar Boeddhisme

Anand Teltumbde wacht aan de ingang van het Shivaji park, naast het gouden standbeeld van Ambedkar, versierd met bloemenkransen. Teltumbde, getrouwd met de kleindochter van Ambedkar, schreef verschillende boeken over de vrijheidsstrijder en het kastensysteem. We lopen door een mierenhoop van uitgemergelde lichamen die aanschuiven in lange rijen voor een bord rijst. De regering voorziet vandaag in gratis eten en medische zorg. Hier en daar springt een monnik in het oog, met kaalgeschoren hoofd en oranje-bruin kleed. Naast de stalletjes met foto's van Ambedkar zijn de afbeeldingen van Boeddha alomtegenwoordig. Op 14 oktober 1956 bekeerde Bhim Rao Ambedkar zich in een massabijeenkomst tot het boeddhisme, waarop tienduizend Dalits zijn voorbeeld volgden. Ambedkar was overtuigd dat het kastensysteem onlosmakelijk verbonden was met het hindoeÔsme. Als de Dalits zich zouden bekeren tot het boeddhisme, een religie van gelijkheid, dan zouden ze symbolisch afstand nemen van hun kasteloze identiteit. Sindsdien hebben Dalits over heel India zich bekeerd tot het 'Ambedkar boeddhisme'. Voor Ambedkar was boeddhisme een instrument voor emancipatie. Hij week af van het traditionele boeddhisme dat de spirituele leer van karma en meditatie volgt. Zijn interpretatie werd dan ook niet positief ontvangen door de boeddhistische gemeenschap. Ambedkars bekering heeft ook veel kritiek van de hindoegemeenschap uitgelokt en bracht hem in polemiek met Gandhi, die geloofde dat de bekering nog meer verdeeldheid zou creŽren tussen de kastelozen en de hogerekastehindoes. In tegenstelling tot Ambedkar geloofde Gandhi dat er een hindoeÔsme zonder kastendiscriminatie mogelijk was. Ambedkar werd daarmee India's meest controversiŽle vrijheidstrijder. Teltumbde bevestigt dit. 'Jij bent de enige niet-Dalit hier', zegt hij smalend. 'Hogekastehindoes zal je hier vandaag niet treffen.' Anita Rani, leerkracht Indiase geschiedenis aan het Saint Xavier's College in Mumbai, staat sceptisch tegenover het Ambedkar boeddhisme: 'Dalits zien Ambedkar als een Boddhisatva, als hun redder. Ze komen uit heel India, zelfs uit Nepal. Hij is de enige leider in ons land die zoveel eerbetoon ontvangt. Maar deze Dalits volgen het boeddhisme niet, ze volgen Ambedkar. Zo doen ze onrecht aan de puurheid van Boeddha's leer. Ik zie Ambedkar als een intelligente diplomatieke geest die het boeddhisme gebruikt heeft om zijn volk te emanciperen.' Ambedkar belichaamt hoop voor de Dalits. 'Een rolmodel voor de Dalits', zegt Teltumbde en hij verwijst naar de vaak geciteerde woorden van Ambedkar: 'Tell a slave that he is a slave and he will revolt.'

xxx





terug
Dalits
HOME Landelijke India Werkgroep
tijdschrift INDIA NU
Landelijke India Werkgroep - 18 juni 2008