INDIA Kinderkoerier

De omgekeerde TOVERBAL

Voor een mens is de wereld net een omgekeerde toverbal. Hoe ouder je wordt, hoe meer laagjes erbij komen. Als baby krijg je een naam, woon je in een stad of dorp, woon je in een land en in de wereld.

Eerst lijkt die wereld maar heel klein. Als klein kind draait je wereldje om jezelf, om je eigen omgeving en om je eigen familie. Dan ga je naar school en dan komt die grotere wereld eigenlijk al naar je toe. Je leert, dat andere kinderen ergens anders in je stad of dorp wonen en bij aardrijkskunde leer je, dat er andere landen zijn en nog veel meer kinderen, die heel ver weg wonen. Je ontdekt, dat die kinderen soms heel anders leven, maar in een boel dingen ook hetzelfde zijn. de wereld komt naar je toe als je naar de televisie of naar een film kijkt. Je ziet en hoort heel andere dingen dan die in je eigen omgeving gebeuren.

Communicatie
Als je kunt lezen en schrijven, kun je kranten en bijvoorbeeld deze Kinderkoerier lezen. Je kunt brieven schrijven naar familieleden, die ver weg wonen en naar jongens en meisjes, die in een heel ander land leven. Heel veel dingen vergroten je wereld: foto's, telefoon, computers. De apparaten, die we leren gebruiken om met mensen in die grote wereld te praten, noemen we communicatiemiddelen. Maar kunnen we elkaar daarmee ook onmiddellijk begrijpen? Kun je dat kind aan de andere kant van de wereld wel verstaan?

Kiezen
Waarom is het zo belangrijk om naar school te gaan? Praat er eens met de jongens en meisjes in de klas over! In India gaan veel jongens en meisjes heel graag naar school. Hoe is dat bij jou in de klas? Meer Indiase jongens dan meisjes zitten op school. Hoe komt dat, denk je? Kijk jij liever naar de TV dan dat je je huiswerk maakt? Of heb je liever een krantenwijk dan dat je naar school gaat?

Stop
Zou je het allemaal kunnen doen? Zou zo'n krantenwijk na een paar jaar nog steeds leuk zijn om te doen? Wat zou jij kiezen? Kunnen en willen oude mensen eigenlijk ook nog leren, denk je? Blijft die omgekeerde toverbal dus steeds dikker worden tot in het oneindige toe of is er een stop aan al die laagjes kennis erbij?



Landelijke India Werkgroep - 21 januari 2003