SCHONE KLEREN KAMPAGNE Persbericht 8-5-2007
print terug

persbericht 8-5-2007


Máxima mede-eigenaar HEMA

Stuk HEMA massaal weggegeven: ideaal Moederdaggeschenk


De Schone Kleren Kampagne heeft een stuk HEMA ter waarde van 60 euro aan Prinses Máxima cadeau gedaan. Dit om ter gelegenheid van Moederdag alle Nederlandse vaders en kinderen eraan te herinneren dat er een ideaal Moederdagpresentje is: een aandeel HEMA. Zo maken zij mama niet alleen blij met een stuk van hun favoriete winkel, maar helpen zij tegelijk mee de arbeidsomstandigheden te verbeteren van de mensen die de HEMA-kleding maken. Máxima zette zich eerder al eens voor een dergelijk doel in.

"Is er een betere manier om Moederdag te vieren?", vraagt Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne zich af. "De HEMA is terecht dé lievelingswinkel van de Nederlandse moeders. Maar veel van hen zouden er ook veel liever kleding kopen waarvoor geen mensen zijn uitgebuit. Als andere moeders zó lang moeten werken dat er nauwelijks tijd overblijft om hun kinderen te zien, zit de kleding die zij genaaid hebben toch minder lekker. Door een aandeel HEMA weg te geven komt de mogelijkheid dat te veranderen dichterbij."

De huidige eigenaar van de HEMA, Maxeda, wil het warenhuis verkopen. Eind maart lanceerde de Schone Kleren Kampagne een initiatief om met alle Nederlanders de HEMA te kopen. Hiermee wil de organisatie de winkel in collectieve handen krijgen en ervoor zorgen dat de HEMA overstapt op een eerlijk geproduceerd assortiment. Inmiddels hebben meer dan 850 mensen ingetekend op een eigen stuk HEMA, samen goed voor ruim 175.000 euro. Voor het invoeren van betere arbeidsomstandigheden is onder HEMA-klanten dus veel steun.

De Schone Kleren Kampagne roept nu alle vaders en kinderen op massaal een aandeel HEMA weg te geven. Dit kan op de website www.koopdehema.nl, waar dan meteen een feestelijk certificaat te downloaden is.

Ter gelegenheid van moederdag heeft de organisatie niet zonder reden speciaal Prinses Máxima een stuk HEMA cadeau gedaan. Zij was onlangs bereid zelf actie te ondernemen om de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te verbeteren. Toen bekend werd dat bij de Argentijnse kledingontwerper Graciela Naum illegaal in ateliers werd geproduceerd, liet Máxima per brief weten dat ze haar aankopen zou staken 'totdat de omstandigheden van de werknemers zijn verbeterd'. Hierdoor liet het modehuis zich overtuigen. Schone Kleren Kampagne-coordinator Floris de Graad: "Maar ook niet-beroemde moeders kunnen wat doen. Alle vrouwen die op 13 mei moeder zijn geworden kunnen zich bij de Schone Kleren Kampagne melden. Zij krijgen dan als felicitatie hun eigen stuk HEMA."

De aankoopprijs van de HEMA wordt geschat op 1 miljard euro. Dat betekent dat voor zo'n 60 euro per Nederlander de HEMA in gezamenlijke handen komt. Maar natuurlijk kun je ook een half aandeel nemen, er op heel veel intekenen, of een stuk HEMA cadeau doen!
Via de website www.schonekleren.nl/hema kunnen mensen aangeven voor welk bedrag ze willen deelnemen aan de aankoop. Daar wordt ook achtergrondinformatie verschaft, wordt bijgehouden hoeveel geld er al binnen is en valt meer te vinden over de Schone Kleren Kampagne, een actie-organisatie voor betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie.




press releases India Committee of the Netherlands.... / persberichten Landelijke India Werkgroep....