Máxima mede-eigenaar HEMA
Stuk HEMA massaal weggegeven: ideaal Moederdaggeschenk
De Schone Kleren Kampagne heeft een stuk HEMA ter waarde van 60 euro
aan Prinses Máxima cadeau gedaan. Dit om ter gelegenheid van Moederdag
alle Nederlandse vaders en kinderen eraan te herinneren dat er een
ideaal Moederdagpresentje is: een aandeel HEMA. Zo maken zij mama niet
alleen blij met een stuk van hun favoriete winkel, maar helpen zij
tegelijk mee de arbeidsomstandigheden te verbeteren van de mensen die de
HEMA-kleding maken. Máxima zette zich eerder al eens voor een dergelijk
doel in.
"Is er een betere manier om Moederdag te vieren?", vraagt Marieke
Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne zich af. "De HEMA is terecht dé
lievelingswinkel van de Nederlandse moeders. Maar veel van hen zouden er
ook veel liever kleding kopen waarvoor geen mensen zijn uitgebuit. Als
andere moeders zó lang moeten werken dat er nauwelijks tijd overblijft
om hun kinderen te zien, zit de kleding die zij genaaid hebben toch
minder lekker. Door een aandeel HEMA weg te geven komt de mogelijkheid
dat te veranderen dichterbij."
De huidige eigenaar van de HEMA, Maxeda, wil het warenhuis verkopen.
Eind maart lanceerde de Schone Kleren Kampagne een initiatief om met
alle Nederlanders de HEMA te kopen. Hiermee wil de organisatie de winkel
in collectieve handen krijgen en ervoor zorgen dat de HEMA overstapt op
een eerlijk geproduceerd assortiment. Inmiddels hebben meer dan 850
mensen ingetekend op een eigen stuk HEMA, samen goed voor ruim 175.000
euro. Voor het invoeren van betere arbeidsomstandigheden is onder
HEMA-klanten dus veel steun.
De Schone Kleren Kampagne roept nu alle vaders en kinderen op massaal
een aandeel HEMA weg te geven. Dit kan op de website
www.koopdehema.nl, waar dan meteen een feestelijk certificaat
te downloaden is.
Ter gelegenheid van moederdag heeft de organisatie niet zonder reden
speciaal Prinses Máxima een stuk HEMA cadeau gedaan. Zij was onlangs
bereid zelf actie te ondernemen om de arbeidsomstandigheden in de
kledingindustrie te verbeteren. Toen bekend werd dat bij de Argentijnse
kledingontwerper Graciela Naum illegaal in ateliers werd geproduceerd,
liet Máxima per brief weten dat ze haar aankopen zou staken 'totdat de
omstandigheden van de werknemers zijn verbeterd'. Hierdoor liet het
modehuis zich overtuigen. Schone Kleren Kampagne-coordinator Floris de
Graad: "Maar ook niet-beroemde moeders kunnen wat doen. Alle vrouwen die
op 13 mei moeder zijn geworden kunnen zich bij de Schone Kleren
Kampagne melden. Zij krijgen dan als felicitatie hun eigen stuk HEMA."
De aankoopprijs van de HEMA wordt geschat op 1 miljard euro. Dat
betekent dat voor zo'n 60 euro per Nederlander de HEMA in gezamenlijke
handen komt. Maar natuurlijk kun je ook een half aandeel nemen, er op
heel veel intekenen, of een stuk HEMA cadeau doen!
Via de website www.schonekleren.nl/hema
kunnen mensen aangeven voor welk bedrag ze willen deelnemen aan de
aankoop. Daar wordt ook achtergrondinformatie verschaft, wordt
bijgehouden hoeveel geld er al binnen is en valt meer te vinden over de
Schone Kleren Kampagne, een actie-organisatie voor betere
arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie.
press releases India Committee of the Netherlands.... / persberichten Landelijke India Werkgroep....
|