print terug

persbericht 22-1-2008


Kwart miljoen euro voor schone HEMA-kleding

Schone Kleren Kampagne en HEMA-klanten eisen goede arbeidsomstandigheden


De kritische fanclub "Vrienden van de HEMA" vertegenwoordigt sinds deze week meer dan een kwart miljoen euro aan koopkracht. De fanclub bestaat uit honderden trouwe HEMA-klanten die willen dat het warenhuis alleen nog kleding verkoopt die onder goede arbeidsomstandigheden is gemaakt.

De druk op het warenhuis neemt toe. Dagelijks sluiten meer HEMA-klanten zich aan bij de kritische fanclub, een initiatief van de Schone Kleren Kampagne. Zij geven aan jaarlijks ruim €252.000 bij de nationale lievelingswinkel te besteden, en daar eigenlijk schone spullen voor te willen kopen. HEMA-Vriendin Marieke Eyskoot: "Een kwart miljoen, wat een enorm bedrag, dat is hetzelfde als 57.647 stuks HEMA-ondergoed! Dit bewijst dat er markt is voor verantwoord geproduceerde artikelen."

De HEMA vindt zelf ook dat het assortiment meer verantwoord moet zijn. Sinds een week heeft de winkel een aantal biologisch katoenen producten op de schappen liggen. De Vrienden vinden dat een stap in de goede richting, maar dringen er op aan bij de HEMA het daar niet bij te laten.

"Milieuvriendelijke productie is goed, maar goede arbeidsomstandigheden zijn noodzakelijk", benadrukt Schone Kleren Kampagne-coördinator Floris de Graad. "De kledingindustrie staat bekend als een sector met zeer slechte omstandigheden voor de fabrieksarbeiders, en kleding vormt een belangrijk deel van het HEMA-assortiment. De HEMA is daarom mede-verantwoordelijk voor de situatie van de vele duizenden arbeiders die hun kleding maken. De Vrienden van de HEMA eisen kleding waarvoor geen gedwongen overuren zijn gemaakt, of een hongerloon is betaald."

Eind vorig jaar is het de kritische fanclub gelukt om de HEMA-directie persoonlijk aan te spreken op de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. "De HEMA heeft toen aan De Vrienden beloofd te onderzoeken of de controle op de productie beter kan. De Vrienden van de HEMA wachten verwachtingsvol op de concrete uitkomsten hiervan, en de opvolging die de HEMA eraan geeft," zegt De Graad.

De Schone Kleren Kampagne coördineert de Vrienden van de HEMA. Zij zet zich in voor betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie, daarbij ondersteund door een platform dat bestaat uit onder andere Novib, FNV Mondiaal, Amnesty International, CNV jongeren en Max Havelaar.

Opgeven als Vriend van de HEMA kan kosteloos via www.helpdehema.nl (ook voor meer informatie....).




press releases India Committee of the Netherlands.... / persberichten Landelijke India Werkgroep....

Landelijke India Werkgroep - 23 januari 2008