PERSBERICHT
1 augustus 2011
India Nu 191/192 - themanummer 'Media in India' - is nu verkrijgbaar!
Met onder meer de artikelen:
- 'Armoede is uit' - interview met correspondente Wilma van der Maten
- Mainstream en alternatieve media in India
- De macht van de soapserie
- Sociale media - het nieuwe netwerken
- Fotoreportage: India's eerste fotojournaliste
India is geen makkelijk land voor buitenlandse correspondenten. De NOS vertrouwde er echter op dat Wilma van der Maten, net als eerder in Indonesië, met veel doorzettingsvermogen haar weg wel zou vinden. Inmiddels bericht zij alweer vijf jaar vanuit India over Zuid-Azië. `Ik ga mij richten op de meer menselijke verhalen,
juist de tegenstellingen van armoede en rijkdom, want India is het allemaal.´>>
Na de liberalisering van de Indiase economie begin jaren negentig is het aantal tv-kanalen, radiostations en kranten explosief gegroeid. Momenteel vormen deze media meer dan ooit een arena waarin commerciële, politieke en maatschappelijke belangen met elkaar wedijveren. Deze indrukwekkende expansie van het Indiase medialandschap
lijkt op het eerste gezicht een goede zaak voor de Indiase democratie. Meer mediakanalen kunnen voor
meer variatie in het aanbod aan informatie zorgen en een beter geïnformeerd publiek, dat op een meer weloverwogen manier democratische keuzes maakt. Maar is dat ook het geval?>>
Soaps lenen zich, als populairste massamedia-communicatiemiddel, bij uitstek voor het beïnvloeden van het publiek. India was in 1984 na Latijns-Amerika het eerste land waar de soapserie bewust werd ingezet om sociale normen te veranderen.
De Gandhi´s, de Nehru´s, de jonge dalai lama - fotografe Homai Vyarawalla heeft ze allemaal op de gevoelige plaat vastgelegd. De foto´s van India´s eerste vrouwelijke fotojournalist vormen een rijk en beeldend document van de laatste dagen van het Britse Rijk in India en de geboorte en ontwikkeling van een nieuw en onafhankelijk India.
Verder de vaste rubrieken zoals India Toen, Nieuws in
het Kort, de culturele agenda en een gesprek over het dagelijks leven van een van de miljard Indiërs in One in a billion.
India Nu kan worden besteld via 030-2321340 en via website www.indianet.nl/indianu.html.
Losse nummers van India Nu kosten € 3,20 exclusief porto.
Abonnee worden? Meld u aan via het formulier op onze website!
|
India Nu heeft nu ook een pagina op Facebook. Zoek op 'India Nu' en word vriend!
Voor meer informatie over India Nu: klik hier.
|