Schone Kleren Campagne, DWARS en PerspectieF roepen halt toe aan grove onderbetaling kledingindustrie
Activisten uit 15 Europese landen eisen een leefbaar loon voor
kledingarbeidsters
AMSTERDAM - Schone Kleren Campagne lanceert vandaag een Europese
campagne waarmee ze kledingmerken oproept om kledingarbeidsters een
leefbaar loon te betalen. Aan de Leefbaar Loon Heel Gewoon actieweek
doen 15 Europese landen mee.
De campagne start zes maanden na de instorting van het Rana Plaza
gebouw in Bangladesh waarbij 1133 arbeiders om het leven kwamen. Zes
maanden na de grootste ramp in de kledingindustrie hebben miljoenen
arbeidsters nog steeds geen andere keuze dan hun leven te riskeren om
een fatsoenlijk bestaan te kunnen leiden.
In Utrecht en Amsterdam gaan Schone Kleren Campagne (SKC) samen met
politieke jongerenorganisaties DWARS en PerspectieF vandaag de straat
op. Adverterend met de arbeidsomstandigheden zoals die gelden in de
fabrieken proberen zij mensen te ronselen voor een baan in de
kledingindustrie en roepen zij mensen op een petitie voor leefbaar
loon te tekenen.
Mirjam van Heugten, coördinator SKC: 'Kledingarbeidsters
hebben vaak geen andere keus dan de onveilige fabrieken binnen te
gaan. Als zij werk weigeren krijgen ze niet uitbetaald en dat kunnen
ze zich niet permitteren. Wij roepen daarom de grote kledingmerken op
om te zorgen voor de uitbetaling van een leefbaar loon. Iets wat wij
hier, gezien de reacties op straat, heel normaal vinden.'
In Azië wordt ruim 60% van de wereldwijde kleding geproduceerd.
Meer dan 15 miljoen mensen zijn in deze regio werkzaam in de
kledingindustrie. Maar, zoals de Leefbaar Loon Heel Gewoon campagne
benadrukt, worden de arbeidsters systematisch ernstig onderbetaald.
In Bangladesh, waar zo'n 4 miljoen mensen in de kledingindustrie
werken, waarvan het merendeel vrouw, is het minimumloon momenteel een
magere €28,60 (3,000 taka) per maand. Volgens Schone Kleren
Campagne's Aziatische partner Asia Floor Wage Alliance komt een
leefbaar loon neer op €259,80 (25,369 taka) per maand. Dit is 89%
meer dan wat de kledingarbeiders nu verdienen.
Voor veel arbeidsters betekent dit tekort aan leefbaar loon dat zij
lange dagen maken om overuren of bonussen uitbetaald te krijgen. Vaak
nemen ze hier onveilige werkomstandigheden en slechte gezondheid bij
op de koop toe.
Om de uitbuiting binnen de kledingindustrie een halt toe te roepen
promoot de Europese Schone Kleren Campagne deze week door heel Europa
een leefbaar loon-petitie voor consumenten. Er zullen acties
plaatsvinden op persconferenties, via social media (#livingwage), met
straatacties. Het doel: invoering van een leefbaar loon voor
kledingarbeidsters.
Zie verder http://www.schonekleren.nl.
press releases India Committee of the Netherlands.... / persberichten Landelijke India Werkgroep....
|