Rana Plaza slachtoffers wachten op compensatie
Vandaag is het zes maanden geleden dat Rana Plaza instortte, de
grootste historische ramp in de kledingsector. Samen met International
Labor Rights Forum publiceert Schone Kleren Campagne het rapport
Still Waiting over de stand van zaken rond de
compensatiegelden voor slachtoffers en nabestaanden van deze ramp.
Het rapport laat zien dat er enige vooruitgang is geboekt, maar lang
niet genoeg. Gewonde arbeiders kunnen bijvoorbeeld niet meer het
schooldgeld van hun kinderen betalen. Schone Kleren Campagne en ILRF,
roepen de merken die bij Rana Plaza inkochten en andere betrokken
partijen op om mee te praten over een volledige en eerlijke
compensatie voor alle slachtoffers.
In september vonden de eerste besprekingen plaats onder
voorzitterschap van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO). Deze
besprekingen resulteerden in follow up discussies over een regeling
dat voorziet in een mechanisme voor berekening en distributie van
compensatie voor Rana Plaza slachtoffers en nabestaanden en het
opzetten van een fonds waaraan de inkopers financieel kunnen
bijdragen.
Deze regeling wordt ontwikkeld door de Rana Plaza Compensatie
Coordinatie Comite waarvan inkopers, de Bengaalse overheid,
werkgeversorganisatie BGMEA, lokale en internationale vakbonden en
NGO's deel uitmaken. De regeling lijkt te gaan voorzien in de lang
verwachte compensatie. Maar nog steeds negeert een grote meerderheid
van merken die betrokken is bij de Rana Plaza ramp elke
verantwoordelijkheid. Zij hebben zich nog niet bereid verklaard bij te
dragen aan de compensatie die zo hard nodig is.
Het rapport zet uiteen wie van de inkopers wel hun
verantwoordelijkheid nemen en welke niet. Primark en Loblaw hebben
beide toegezegd in korte termijn te voorzien. Primark heeft bovendien
toegezegd hulp te bieden bij de distributie van de gelden naar de
getroffen families. Samen met Benetton en El Corte Ingles nemen
Primark en Loblaw deel aan het Coordinatie Comite. Inditex, Bon Marche
en Mascot willen bijdragen aan het fonds dat onder de compensatie
regeling wordt opgezet.
Schone Kleren Campagne en ILRF roepen de andere bedrijven op zich
aan te sluiten bij de compensatie regeling. De merken die tot dusver
hebben geweigerd mee te doen zijn: Adler Modemärkt (Duitsland),
Auchan (Frankrijk), Camaieu (Frankrijk), Carrefour (Frankrijk), Cato
Fashions (VS), Children's Place (VS), C&A (Duitsland, België), LPP
(Polen), Iconix (VS), JC Penney (VS), Kids for Fashion (Duitsland),
Kik (Duitsland), Mango (Spanje), Manifattura Corona (Italië), Matalan
(Engeland), NKD (Duitsland), Premier Clothing (Engeland), Store 21
(Engeland), Texman (Denemarken), Walmart (VS), and YesZee (Italië),
Dress Barn (VS), Gueldenpfennig (Duitsland) en Pellegrini (Italië).
"Zes maanden na de Rana Plaza tragedie wachten de families die hun
geliefden verloren nog steeds op compensatie. Nu betalen de gewonde
arbeiders de prijs voor de nalatigheid van werkgevers, inkopers en
overheid" zegt Christa de Bruin van Schone Kleren Campagne. "Het is de
hoogste tijd dat alle merken die gelinkt zijn met Rana Plaza hun
financiele verantwoordelijkheid nemen."
Zie verder http://www.schonekleren.nl.
press releases India Committee of the Netherlands.... / persberichten Landelijke India Werkgroep....
|