print terug

persbericht 24-10-2013


Rana Plaza slachtoffers wachten op compensatie


Vandaag is het zes maanden geleden dat Rana Plaza instortte, de grootste historische ramp in de kledingsector. Samen met International Labor Rights Forum publiceert Schone Kleren Campagne het rapport Still Waiting over de stand van zaken rond de compensatiegelden voor slachtoffers en nabestaanden van deze ramp.

Het rapport laat zien dat er enige vooruitgang is geboekt, maar lang niet genoeg. Gewonde arbeiders kunnen bijvoorbeeld niet meer het schooldgeld van hun kinderen betalen. Schone Kleren Campagne en ILRF, roepen de merken die bij Rana Plaza inkochten en andere betrokken partijen op om mee te praten over een volledige en eerlijke compensatie voor alle slachtoffers.

In september vonden de eerste besprekingen plaats onder voorzitterschap van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO). Deze besprekingen resulteerden in follow up discussies over een regeling dat voorziet in een mechanisme voor berekening en distributie van compensatie voor Rana Plaza slachtoffers en nabestaanden en het opzetten van een fonds waaraan de inkopers financieel kunnen bijdragen.

Deze regeling wordt ontwikkeld door de Rana Plaza Compensatie Coordinatie Comite waarvan inkopers, de Bengaalse overheid, werkgeversorganisatie BGMEA, lokale en internationale vakbonden en NGO's deel uitmaken. De regeling lijkt te gaan voorzien in de lang verwachte compensatie. Maar nog steeds negeert een grote meerderheid van merken die betrokken is bij de Rana Plaza ramp elke verantwoordelijkheid. Zij hebben zich nog niet bereid verklaard bij te dragen aan de compensatie die zo hard nodig is.

Het rapport zet uiteen wie van de inkopers wel hun verantwoordelijkheid nemen en welke niet. Primark en Loblaw hebben beide toegezegd in korte termijn te voorzien. Primark heeft bovendien toegezegd hulp te bieden bij de distributie van de gelden naar de getroffen families. Samen met Benetton en El Corte Ingles nemen Primark en Loblaw deel aan het Coordinatie Comite. Inditex, Bon Marche en Mascot willen bijdragen aan het fonds dat onder de compensatie regeling wordt opgezet.

Schone Kleren Campagne en ILRF roepen de andere bedrijven op zich aan te sluiten bij de compensatie regeling. De merken die tot dusver hebben geweigerd mee te doen zijn: Adler Modemärkt (Duitsland), Auchan (Frankrijk), Camaieu (Frankrijk), Carrefour (Frankrijk), Cato Fashions (VS), Children's Place (VS), C&A (Duitsland, België), LPP (Polen), Iconix (VS), JC Penney (VS), Kids for Fashion (Duitsland), Kik (Duitsland), Mango (Spanje), Manifattura Corona (Italië), Matalan (Engeland), NKD (Duitsland), Premier Clothing (Engeland), Store 21 (Engeland), Texman (Denemarken), Walmart (VS), and YesZee (Italië), Dress Barn (VS), Gueldenpfennig (Duitsland) en Pellegrini (Italië).

"Zes maanden na de Rana Plaza tragedie wachten de families die hun geliefden verloren nog steeds op compensatie. Nu betalen de gewonde arbeiders de prijs voor de nalatigheid van werkgevers, inkopers en overheid" zegt Christa de Bruin van Schone Kleren Campagne. "Het is de hoogste tijd dat alle merken die gelinkt zijn met Rana Plaza hun financiele verantwoordelijkheid nemen."


Zie verder http://www.schonekleren.nl.


press releases India Committee of the Netherlands.... / persberichten Landelijke India Werkgroep....

Landelijke India Werkgroep - 25 oktober 2013