|
FilmSalaam Bombay!Mira Nair is de eerste vrouwelijke Indiase regisseur die buiten India naam maakt. Op dit moment is haar film Salaam Bombay! te zien in de Nederlandse bioscopen. Met Salaam Bombay! probeert Nair een reëel beeld te geven van de dakloze, zwervende kinderen in Bombay. Om de spelers van haar film bij elkaar te krijgen zocht zij op de straten, in de kindertehuizen en in de tuchthuizen van Bombay. Op deze wijze verzamelde zij zeventien kinderen.
Het verhaal Centraal in Salaam Bombay! staat de tienjarige Krishna (gespeeld door Shafiq Syed) die door zijn moeder uit huis gezet wordt omdat hij de fiets van zijn oudere broer uit wraak verbrandde. De moeder wil Krishna niet meer zien totdat hij 500 roepies gespaard heeft. Zij levert hem bij een rondreizend circus af waar hij de dieren moet verzorgen. Na verloop van tijd moet hij weg bij het circus en vertrekt hij richting Bombay. Al direct bij aankomst wordt hij ingesloten door het nooit ophoudende lawaai van de miljoenenstad: voorbijrazend verkeer, passanten, verkopers, dieren en schreeuwende bioscoopreclames. Het alledaagse leven van de grote stad lijkt nog jachtiger dan het al is door de korte scènes waaruit de film is opgebouwd. Hij raakt al spoedig verzeild in de achterbuurten tussen prostituées, verslaafden en door de wol geverfde straatkinderen. Allen proberen op hun eigen wijze te overleven. Hoewel de prostituées het merendeel van hun verdiende geld aan de pooier en de hoerenmadam af moeten staan, zijn hun inkomsten toch voldoende om op z'n tijd een glas thee te kopen. Centraal staan twee prostituées. De oudere van de twee is de ervaren Rekha (Anita Kanwar), die een dochtertje heeft, Nadie genaamd. De vader van Nadie, Baba (Nana Patekar), is tevens de pooier van Nadie's moeder. In het begin van de film arriveert er een nieuwe ster in het bordeel: een jong Nepalees meisje dat door de straatjongens Sweet Sixteen wordt genoemd. Krishna komt als theejongen het eerst met haar in contact op het moment dat zij in het bordeel arriveert. Lusteloos en droevig zit
De verslaafden in de film vertellen een ander verhaal. Zij kunnen alleen nog overleven door te dealen, waardoor ze over de nodige heroïne voor eigen behoefte kunnen beschikken. Eén van de dealers, Chillam, neemt Krishna onder z'n hoede en wijdt hem in in de geheimen van de buurt. Hij is de sterkste partij, totdat hij door zijn opdrachtgever Baba ontslagen wordt. Vanaf dat moment moet de theejongen de touwtjes in handen nemen omdat zijn vriend door gebrek aan heroïne slechts de keus tussen een nieuwe dosis of de dood heeft. De dealer sterft aan een overdosis, gekocht voor het gestolen spaargeld van de theejongen. Zijn dood wordt niet betreurd door de buurt. Zijn opvolger is echter al net zo hard op weg dezelfde levensloop te volgen, wat al blijkt uit het feit dat ook hij Chillam genoemd wordt. De straatjongens wonen in groepjes op straat. Overdag leiden zij elk hun eigen leven en proberen ze op diverse wijzen in hun levensonderhoud te voorzien. Op momenten dat ze niet werken liggen ze bij elkaar, praten wat of vechten een robbertje. Krishna wordt na verloop van tijd ontslagen. De 300 roepies die hij dan heeft gespaard zullen spoedig gestolen zijn. Leidraad in de film is zijn liefde op afstand voor de jonge Nepalese hoer. Hij geeft haar gratis thee en koekjes, en steelt zelfs een kuikentje voor haar. Zij toont weinig genegenheid voor hem, verliefd als zij is op haar 'temmer' Baba. Uiteindelijk komen de theejongen en Nadie terecht in een tuchthuis waar ze ieder op hun eigen manier proberen te overleven. Krishna probeert zich zoveel mogelijk te onttrekken aan het leven in het tehuis. Nadie zal het tuchthuis overleven door zwijgzaamheid.
Salaam Bombay! is een verrassende film. Hij doet vrij westers aan. Dit zal niet alleen terug te voeren zijn op het feit dat de regisseuse weinig verbloemt. Ook de snelle montage, de korte shots, geven de indruk van een 'vlotte' film. Daarnaast blijft de getoonde realiteit van alledag dé charme van deze film.
XXX
|
begin document | tijdschrift India Nu | HOME Landelijke India Werkgroep |